Egzamin ICAO4/5/6. Jak opisać zdjęcie.

19 Maj 2018

Egzamin ICAO4/5/6. Jak dobrze opisać zdjęcie.

/
Dodane przez
/
Komentarze0
/

Niby proste: „pocztówka” z samolotem na drodze kołowania  albo inna sytuacja na lotnisku, ale … kiedy ostatnio opisywaliście zdjęcie lub obraz…? Na dodatek w sytuacji stresującej, mając na to tylko 30 sekund.

Najczęstsze błędy:

  1. zbyt długie zastanawianie się „co powiedzieć”, „jak to zrobić”. Budując w myślach wypowiedź, tracicie czas, a 10 sekund to 1/3 czasu przewidzianego na tę część egzaminu.
  2. Interpretowanie sytuacji. To nie ten moment. Jeśli widzicie zdjęcie przedstawiające wtargnięcie na droge startową, zacznijcie od prostego zdania. Interpretując, przedstawiając przyczyny i ewentualne następstwa tracicie czas i możecie nie wykonać zadania, nie opiszecie zdjęcia (po upływie przewidzianego czasu egzaminator ma obowiązek przerwać Waszą wypowiedź). Na interpretację przyjdzie czas. Egzaminator później zada Wam około 10 pytań znajdujących sie w jego zestawie + kilka/kilkanaście własnych wymyślanych stosownie do treści Waszej wypowiedzi. Ma na to 10 minut!

Jak to zrobić idealnie:

  1. 5 szybkich, nieskomplikowanych gramatycznie zdań.
  2. Gramatyka? Proste konstrukcje: ‚There is …/ There are …’. ‚The picture shows …/ The photograph depicts …’. Możecie zawrzeć obie w jednej wypowiedzi:

    The photograph depicts a very dangerous situation on the taxiway/ runway. There are two commercial heavy airplanes: one is landing and the other lining up. It’s a clear case of runway incursion. 10 sekund. Zwróćcie uwagę na wykorzystanie czasu Present Continuous, który rzadko występuje w korespondencji lotniczej.

  3. Organizacja wypowiedzi, przy użyciu określeń lokalizacji typu: ‚in the foreground’, ‚in the background’, ‚in the distant background’, etc. ‚

    In the distant background of the picture, there are a few heavy airplanes parked on the apron in front of the terminal. The jet bridges are extended so the boarding is probably in progress.Ponownie 10 sekund.

    Co zrobić z pozostałym czasem? Wykorzystać wiedzę, którą macie, np. opis pogody. Tu jesteście mistrzami: ATIS:).

    It seems that the visibility is limited to …  Strong gusts of wind are probable. The cloud-base is low. There are many water patches on the apron. That runway is wet so the stopping distance will be longer. I can see the birds so there might be increased birds activity in the vicinity of the airport. 

Po prostu: ‚keep it simple’ i wykorzystujcie wiedzę, którą już macie. Wszystkie niezbędne słowa, całą frazeologię potrzebną do opisu sytuacji awaryjnych w powietrzu i na ziemi, przebiegu rutynowego lotu ZNACIE  z checklist, tutoriali,szkoleń, materiałów językowych oglądanych na ulubionych specjalistycznych kanałach youtube, z korespondencji ATC. Większość z nich wszystkich dostępna i wykorzystywana jest w języku angielskim.

I na koniec moja formułka adresowana do was podczas szkoleń i przed egzaminem: „Powodzenia! Zdobyliście już niesamowitą wiedzę niezbędną do tego aby zostać pilotem. Wymagania ICAO4/5 nie uziemią Was. Na pewno nie! ”

Dodaj komentarz