W większości systemów egzaminacyjnych ICAO część „rozumienie komunikatów” składa się z trzech elementów: powtarzanie wiadomości, rekonstruowanie wiadomości na podstawie notatek, zadawanie pytań aby dowiedzieć się więcej na temat sytuacji, udzielanie rad i wskazówek.
Dla większości kandydatów, z którymi prowadziłem egzamin to właśnie „rozumienie komunikatów” jest najtrudniejszym i najbardziej stresującym elementem egzaminu. Dlatego, to właśnie tutaj popełnianych jest więcej błędów niż w pozostałych modułach egzaminu. I to niezależnie od doświadczenia pilotów lub ich roli w lotnictwie: piloci prywatni lub zawodowi, latający przede wszystkim w kraju lub na trasach międzynarodowych.
POWTARZANIE KOMUNIKATU
Kandydaci stosują tu dwie metody: skupienie nad słowami kluczowymi i próba odtworzenia własnymi słowami treści komunikatu lub błyskawiczne i jak najwierniejsze powtórzenie komunikatu oryginalnego. Obie strategie, jeśli odpowiednio zastosowane, są tak samo skuteczne. Ale… poniżej kilka uwag na podstawie obserwacji kandydatów podczas egzaminu:
- nie układaj wypowiedzi w głowie zanim zaczniesz mówić. Komunikat, który właśnie usłyszałeś jest przechowywany wyłącznie w pamięci krótkoterminowej, nie został strukturyzowany do pamięci długoterminowej. Czas jest tutaj Twoim przeciwnikiem. Jeśli nie zaczniesz mówić natychmiast po usłyszeniu, zaczniesz zapominać i ryzykujesz, że nie powtórzysz całego komunikatu, który zwykle składa się dwóch, a czasem z trzech zdań;
- nie układaj historii „dookoła” komunikatu. Prowadziłem egzamin pilotami, którzy budowali całe historie dotyczące potencjalnego zagrożenia w sytuacji, którą przedstawia komunikat, jak postąpiliby będąc na miejscu pilota, jakie mogą być przyczyny i skutki sytuacji. Oczywiście w następstwie często nie udaje im się zrealizować polecenia, którymi jest po prostu powtórzenie komunikatu. Ponownie, jak już napisałem wcześniej ICAO English nie jest testem kompetencji i zawodowej wiedzy (w rzeczywistości egzamin może być zdawany także przez osoby nie będące związane z lotnictwem) więc egzaminator nie ocenia umiejętności zawodowych kandydata;
- nie wykorzystuj w tej części egzaminu swojego doświadczenia zawodowego. Czasami mam wrażenie, że kandydaci, zamiast powtórzyć odtwarzany komunikat, przytaczają wypowiedź do której są przyzwyczajeni w kokpicie. Więc słuchaj uważnie, bo komunikaty nagrane mogą w szczegółach różnić się od tych, do których jestes przyzwyczajony;
- nie pozwól aby stres zwyciężył z Tobą. Wielu kandydatów zapomina poprosić o powtórzenie wiadomości, a jeśli chcesz jej wysłuchać ponownie, musisz to powiedzieć. Egzaminatorowi nie wolno odtworzyć komunikatu ponownie tylko dlatego, że się nie odzywasz… Jeśli czas przeznaczony na odpowiedź upłynie w ciszy, egzaminator po prostu odtworzy kolejne nagranie. Więc nie gestykuluj, nie dawaj znaku oczami, itd. Po prostu powiedz: „proszę o powtórzenie nagrania”. Cały egzamin jest nagrywany i Twoja prośba o powtórzenie komunikatu musi także być nagrana.
- nie poddawaj się i nie zniechęcaj gdy nie uda ci się powtórzyć pierwszej wiadomości. W takim przypadku kandydaci często tracą determinację i po prostu gubią koncentrację. Nie ma tutaj jakiegoś z góry ustalonego przelicznika poprawnych odpowiedzi typu: musisz poprawnie powtórzyć 9 z 10 komunikatów aby otrzymać ICAO 4. Liczy się ogólne wrażenie dotyczące stopnia zrozumienia komunikatów. Więc jeśli czegoś nie zrozumiesz… zachowaj pewność siebie i niech to nawet zwiększy twoja determinację.
ZADAWANIE PYTAŃ
Pamiętaj: musisz zadawać pytania, które pozwolą Ci dowiedzieć się więcej na temat sytuacji. Jeżeli usłyszysz komunikat: '”Mamy pasażera z ostrym bólem głowy. Pasażer jest w panice”.
- nie mów: ’Can you give him some painkiller?’, ponieważ mimo że zdanie zawiera znak zapytania na końcu, niie jest pytaniem, a uprzejmą prośbą. W powyższej sytuacji, powiedz:
Do you have any medical personnel on board? Is the passenger travelling alone? Do you need medical assistance on arrival? Do you need to be diverted to the alternative? What is the passenger’s condition at the moment? Can the cabin crew assist the passenger effectively?
- nie używaj wyrafinowanych struktur gramatycznych, chyba że aspirujesz do ICAO 6. Na poziomie 4 nie musisz używać gramatyki zaawansowanej. Nawet na poziomie 5 liczy się przede wszystkim komunikacyjna skuteczność i wydajność, a błędy w strukturach bardziej zaawansowanych mogą się zdarzyć. Pamiętaj, że w związku z bogactwem czasów angielskich, zadawanie poprawnych pytań jest jednym z największych wyzwań:
Did the passenger drink alcohol? Do you need medical assistance now? Will the passenger be able to get off the plane on his own?
- nie udzielaj rad i wskazówek zamiast zadawać pytania! To zdarzyło się już podczas tak dużej ilości przeprowadzonych przeze mnie egzaminów, że … musi być w tym błędzie jakaś reguła postępowania. Myślę, że znacie procedury i sytuacje tak dobrze, że instynktownie wiecie jak postąpić w sytuacji, którą przedstawia komunikat… w rzeczywistej sytuacji zawodowej nie ma potrzeby zadawania pytań. Niezależnie od tego… podczas egzaminu musisz je zadać. Po prostu zadawaj krótkie i proste zadania.
UDZIELANIE RAD I WSKAZÓWEK
- ponownie, nie buduj skomplikowanych wypowiedzi, trzymaj się podstawowej konstrukcji trybu rozkazującego:
Climb to … Descend immediately. Give the passenger some oxygen now.
I to chyba najłatwiejsza część dla pilotów, ponieważ naturalnie przypomina autentyczną komunikację w kokpicie. Kandydaci z reguły nie mają tu problemów.
Powodzenia!
PREPARATION TO TEST